Wat is sociaal ondernemen?
Er zijn veel verschillende definities van sociaal ondernemen. Ook is er geen eenduidige betekenis. Sociaal ondernemen wordt ook wel inclusief ondernemen genoemd. Wat sociaal ondernemers gemeen hebben is dat zij een bijdrage leveren aan maatschappelijke vraagstukken.
De Europese Commissie definieert een sociale onderneming aan de hand van de volgende zeven uitgangspunten:
– Onderneemt primair vanuit een maatschappelijke missie (impact first);
– Realiseert impact als zelfstandige onderneming die een dienst of product levert;
– Heeft een verdienmodel;
– Ziet winst als middel, niet als doel;
– Is transparant en fair naar iedereen;
– Is sociaal in de wijze waarop de onderneming wordt gevoerd;
– Baseert bestuur en beleid op evenwichtige zeggenschap van alle betrokkenen.
WSD ziet sociaal ondernemen als een vorm van ondernemen waarbij de sociaal ondernemer werk biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor mensen met een afstand is het lastig om aan passend werk te komen. Bij een sociale ondernemer kunnen zij op basis van hun mogelijkheden alsnog duurzaam meedoen op de arbeidsmarkt. Daar maakt de sociale ondernemer impact mee.
De ondernemer wordt vanuit subsidie gecompenseerd, waardoor het aantrekkelijker wordt om iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen.
Om de inzet van deze medewerkers zo goed mogelijk te laten slagen, is het soms nodig om binnen het bedrijf aanpassingen te doen. Dat kan zijn in het aantal taken, de werktijden of de werkplek. Een andere succesfactor is begeleiding.