Annemarie Straatsma geeft NT2-lessen aan Fatima en Sherzad

‘Elke kleine stap in de klas vieren we groot’

“Nederland is mooi, mooi, mooi!”, glundert Fatima Maho als ze vertelt over haar verblijf in ons land. Iets meer dan twee jaar geleden kwam ze vanuit Syrië naar Nederland en vond ze met haar gezin een fijne woning in Nuenen. Fatima’s landgenoot Sherzad Sheibo woont al bijna vier jaar met veel plezier in Best. Samen volgen ze met andere cursisten NT2-lessen bij WSD, Annemarie Straatsma is hun docent. “Ik bewonder de veerkracht van mijn cursisten.”

WSD helpt nieuwkomers met de Z-route (Zelfredzaamheidsroute) inburgeren in Nederland. Dat gebeurt met een inburgeringscursus die driemaal per week taallessen in een klassikale leeromgeving omvat en bovendien bestaat uit workshops. Daarin staat de Nederlandse cultuur centraal, maar is ook aandacht voor allerlei gangbare gebruiken en gewoonten die voor veel inburgeraars onbekend zijn.

Sherzad heeft deze workshops al met succes doorlopen, Fatima volgt ze elke week. “Samen met zes andere cursisten en een Arabische tolk leren we veel over de gemeente en de bibliotheek, maar maken we ook kennis met de geschiedenis van Nederland en hebben we koning Willem-Alexander leren kennen. Ook ken ik het sinterklaasfeest en weet ik meer over het betalen van rekeningen, bijvoorbeeld voor energie.”

Betekenisvol onderwijs
Annemarie is NT2-docent bij WSD en verzorgt met haar collega’s elke week taallessen aan inburgeraars. Zelf spreekt ze over betekenisvol onderwijs. “We maken bij WSD gebruik van de Taal Doenmethode waarbij we praktijkgericht aan opdrachten werken en we als NT2-docenten alles wat we doen in taal laten zien.” In de klas van Fatima en Sherzad verbeeldt Annemarie bijvoorbeeld hoe ze een stoel pakt, die naar voren en naar achteren schuift en waarop ze daarna gaat zitten. Ze legt uit: ,,Elk stapje dat we zetten, spreken we samen hardop uit. Iedereen leert zo wat er gebeurt in de klas en hoe je dat in het Nederlands zegt.”

Annemarie vult aan dat de NT2-lessen niet uitsluitend in een klassikale omgeving worden aangeboden. “Afhankelijk van het thema bedenken we leuke en uitdagende opdrachten die we ook buiten de klas kunnen doen. Op dit moment zijn we bezig met het thema wonen en gaat één klas naar Ikea om spulletjes te zoeken die in een woonkamer passen. Een andere klas bezoekt kringloopwarenhuis Het Goed om slaapkamerspullen aan te wijzen en te benoemen. Kort voor carnaval heeft een klas in Boxtel kennisgemaakt met carnaval, inclusief polonaise.”

Gezellig in de klas
“Wij volgen NT2-lessen op dinsdag, woensdag en donderdag”, vertelt Fatima, die bovendien elke vrijdag naar WSD reist om inburgeringsworkshops te volgen. “Het praten gaat goed, maar schrijven en lezen vind ik moeilijk.” Sherzad knikt: “Praten vind ik het makkelijkst, lezen is moeilijk. We leren in de klas ook goed naar elkaar luisteren en we werken in boeken en op de laptop.”

In de lessen wordt gewerkt met een methode van educatieve uitgeverij KleurRijker, die onder meer bestaat uit TaalCompleet (‘Praat je mee’ en ‘Leer Lezen en Schrijven’). Fatima geniet van het onderwijs waar ze aan deelneemt. “Ik vind het gezellig in de klas. We leren elke dag heel veel van Annemarie.”

Veerkracht
Annemarie geeft aan dat de veiligheid van de klas maakt dat cursisten hun emoties durven te laten zien. ,,Als we met z’n allen blij zijn, lachen we veel en maken we grapjes. Als iemand bedroefd is, praten we daarover en steunen we elkaar. We werken fijn samen, maar zijn er ook voor elkaar. Ik heb bewondering voor het doorzettingsvermogen en de veerkracht van mijn cursisten. Elke les zetten we superkleine stapjes. En al die kleine stapjes die in de klas gezet worden, vieren we groot.”

Fatima en Sherzad vertellen dat ze de Nederlandse taal niet alleen op school leren, maar ook door naar buiten te gaan. “Ik werk met mijn broers in een kapperszaak”, geeft Sherzad aan. “Daar komen vooral Nederlandse klanten, dus ik praat veel Nederlands. Ik ga ook elke week naar een taalcafé waar ik met een vrijwilliger praat over allerlei dingen, bijvoorbeeld voorwerpen die op tafel staan, zoals koffiekopje, theezakje, lepeltje, suiker en melk.”

Fatima praat thuis Koerdisch, maar oefent de Nederlandse taal met haar buurman en buurvrouw. ,,We praten samen héél véél.” Over Nederland zijn beide cursisten enthousiast. “Nederland is prachtig en alle mensen zijn lief en aardig”, vindt Sherzad. “Het weer is wat minder”, vult Fatima aan. “Het is hier vaak koud, ook als de zon schijnt. Maar ik woon graag in Nederland. Het is hier mooi, mooi, mooi!”

Terug naar overzicht

Laatste nieuwsberichten

Sinds 1 januari 2024 beheert WSD de milieustraat in Oisterwijk. Medewerkers van WSD begeleiden inwoners bij het afgeven en ter plekke scheiden van hun afval. Nu gaat dat nog op de manier zoals iedereen dat gewend is. Er is de wens om van de milieustraat een grondstoffenplein te maken: een plek waar afval- en reststromen dusdanig gescheiden zijn dat het nieuwe grondstoffen worden en dat de hoeveelheid restafval minimaal is.

Neem contact op met Marja

Judith Robben, manager dienstverlening, WSD: “Ontwikkeling is een woord dat we bij WSD graag met hoofdletters schrijven. Het ontwikkelen van mensen en ze zo hoog mogelijk laten klimmen op de re-integratieladder zit in ons DNA. Om ze daar te laten komen is maatwerk nodig. Alle inwoners die de gemeenten bij WSD aanmelden, krijgen in een tijdsbestek van twee tot soms drie jaar volop ruimte om zich optimaal te ontwikkelen."

WSD-initiatieven

Talentvol
Adviespunt Social Return
De Schoonmaak Coöperatie
Het Goed
AANtWERK
WOP
WSD professionals in mensenwerk