Depostbode chauffeur

Diversiteit bij depostBode

depostBode is een bedrijf dat mensen met zeer uiteenlopende beperkingen werk biedt. 90% van de medewerkers heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. Door een breed scala aan functies en taken is er voor deze doelgroep een geschikte werkplek te vinden. Met zo’n hoog percentage medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt is de diversiteit aan beperkingen waar het bedrijf mee te maken heeft enorm. “Zo kan het gaan om iemand die net in Nederland is en de Nederlandse taal en cultuur niet kent of om iemand die bijvoorbeeld maar één arm heeft“, vertelt Caroline van der Lee, die samen met haar man Hans van der Lee eigenaar van depostBode is. “De uiteindelijke functie van de medewerker wordt zoveel mogelijk aangepast aan het individu, niet andersom“. Werk & Participatie sprak met depostBode over de groei van het bedrijf en over het traject dat nieuwe medewerkers doorlopen om een geschikte functie binnen het bedrijf te vinden.

Auteur:


Caroline van der Lee

Caroline van der Lee

Eigenaar

Bekijk volledig profiel

Het gebied waar depostBode werkzaam is, is in de loop van de jaren flink uitgebreid en medewerkers komen vanuit verschillende hoeken bij het bedrijf terecht. depostBode is begonnen in Oss. Inmiddels bezorgt het postbedrijf onder andere ook in Schijndel, Sint-Oedenrode, Boxtel, Rosmalen, Vught, Veghel en Uden. Sinds vorig jaar behoort ’s Hertogenbosch eveneens tot hun werkgebied. Ondanks de afname van het aantal poststukken per klant, blijft het bedrijf groeien. Dit komt door een toename van opdrachtgevers. In 2015 realiseerde depostBode een groei van 35%.

Volgens Caroline komen er mede door de Participatiewet steeds zwakkere mensen bij depostBode te werken. Naast medewerkers die vanuit sw-bedrijven komen, komen er ook mensen via de gemeente. In eerste instantie wordt verwacht dat deze mensen een reguliere baan kunnen hebben. “Maar dat is niet zo. Ze komen niet aan het werk en doordat ze een uitkering hebben is het zetten van de stap om werk te zoeken heel moeilijk. Via een andere weg komen ze dan uiteindelijk toch bij ons terecht. Door uiteindelijk bij te dragen aan de maatschappij, ondanks hun beperking, gaan ze zich beter over zichzelf voelen.”

Elke medewerker een uniek traject

Omdat alle medewerkers verschillend zijn en een andere beperking hebben is het traject voor iedereen anders. Hoe komt een nieuwe medewerker uiteindelijk op de voor hem juiste plek terecht? Het traject voor een nieuwe medewerker begint altijd met een intakegesprek. Daarin wordt gekeken naar wat iemand kan. Het kan zijn dat mensen zichzelf overschatten omdat ze zo graag willen werken. Maar door het vertrouwen dat gewekt wordt durven ze soms ook te zeggen dat ze iets misschien niet kunnen en dan kunnen ze daarbij geholpen worden. Een nieuwe medewerker begint bij voorkeur binnen, met werkzaamheden in de postkamer.

Nieuwe medewerkers hebben de tijd nodig om te wennen aan een arbeidsritme, aan de taak die ze hebben en aan het werken met collega’s. Veel mensen die bij depostBode komen werken zijn eenzaam en hebben die tijd om te wennen echt nodig. Van daaruit wordt bekeken wat een volgende stap zou kunnen zijn; wat iemand wil en wat iemand aankan. De nieuwe medewerker probeert verschillende functies uit zodat duidelijk wordt waar hij het best op zijn plek is. Zodoende doorloopt ieder zijn eigen traject. Alle beslissingen omtrent het proces gaan in samenwerking met de medewerker en hij krijgt daar begeleiding bij.

Diversiteit binnen een functie

Ook binnen een functie zijn er meerdere mogelijkheden om het werk geschikt te maken voor een medewerker. De functie van chauffeur bijvoorbeeld laat goed zien dat werk op maat gemaakt kan worden. Iedere medewerker heeft zijn eigen kwaliteit. De een is goed in communiceren en kan hierdoor post ophalen bij klanten. De ander is goed in bezorgen en kan hierdoor post bezorgen met de auto in de buiten gebieden. Dus alleen al de functietitel chauffeur geeft een diversiteit aan mogelijkheden.

“Een mooi voorbeeld van hoe een traject kan lopen gaat over een jongen die zo erg stotterde dat hij zich helemaal afsloot van de wereld,”vertelt Caroline, “Hij durfde niet te praten, was altijd binnen en kwam zodoende moeilijk aan het werk. Hij begon bij depostBode als postsorteerder, maar door zijn stotteren was het omgaan met collega’s een last voor hem. Hij mocht toen mee met de postauto en heeft langzaamaan geleerd om te communiceren met klanten. Hij werkt nu zelfstandig met de postauto en heeft contact met klanten. Dit was in het begin erg moeilijk voor hem, hij vond het vreselijk. Het was een hele overwinning, maar hij is nu erg trots dat hij zelfstandig werkt, ondanks zijn stotteren.”

Mogelijkheid versus beperking

depostBode ziet de kracht van het individu en gaat uit van de mogelijkheden, niet de beperkingen. “We halen het beste uit de mens. Althans, dat proberen we,” zegt Caroline. Inmiddels bestaat depostBode tien jaar en blijkt het concept nog steeds succesvol.

Voor het maatwerk dat depostBode levert is de begeleiding die medewerkers krijgen en de grote diversiteit aan functies die er bij het bedrijf aanwezig is, essentieel.

Auteur:


Caroline van der Lee

Caroline van der Lee

Eigenaar

Samen met haar man Hans van der Lee was Caroline... Bekijk volledig profiel

Reacties (0)

Laatste blogs

26 november 2019

In december 2018 is het participatiebedrijf in Haaren van start gegaan. Het participatiebedrijf, met de naam ‘Participatie Werkt! in Haaren’...

Participatiewet
Gemeenten

Suheyla Yalcin

Suheyla Yalcin

Trajectconsulent/Yalla!Coach

07 juni 2019

Op 1 januari 2021 wordt de nieuwe inburgeringswet ingevoerd. Gemeenten krijgen de regie over inburgering en begeleiden nieuwkomers zodat ze...

Gemeenten
Werkgevers
Inburgeren
Vergunninghouders

Dorette Kipperman

Dorette Kipperman

Trainer/Coach en docent Nederlandse taal

18 september 2018

Mensen die werken hebben duidelijk een betere gezondheid, zowel fysiek als psychisch. Werk draagt bovendien aantoonbaar bij aan geluk. In...

Participatiewet
Gemeenten

Arco Diepeveen

Arco Diepeveen

Projectleider
Renate Reijmers

Renate Reijmers

Organisatieadviseur